lördag 16 april 2011

Välkommen till logen den 20 april kl. 19.00
 - Ordens årsdag- 
OBS! Ingen gradgivning denna kväll, det går bra att komma i kostym med grå slips. 
Denna kväll äter vi: Laxgryta pot-au-feu till ett pris av 140 kr.
Efter logen bjuds vi på underhållning i klubben av:
Ole Moe
Vissångare/musiker



Ole Moe hade i många år arbetat som musiker/vissångare, när han kom i kontakt med personer som fått stroke. Våren 1999 startade
han sina första musikgrupper på Stroke Forum i Göteborg inspirerad av jazzmusikern Ronnie Gardiner (RGRM-metoden). Metoden använder rytm, musik och rörelse för att främja en harmoni av naturliga rörelsemönster i människans kropp och sinnen.

Hur har vägen till att arbeta med RGRM varit?
- Under många år har jag arbetat som artist/vissångare och turnerat i Sverige och Norge. På 70-talet var jag medlem i visgruppen Tre Profiler och 1977-1984 gjorde jag ca 700 föreställningar för barn tillsammans med Claes Eriksson (Galenskaparna). Efter det har jag arbetat mycket både på egen hand och i olika konstellationer. Sedan 1992 har jag en deltidsanställning på Folkuniversitetet i Göteborg.
Hur började du intressera dig för att arbeta med människor som fått stroke?
- Mitt intresse väcktes när jag blev tillfrågad om att ha musik med människor som fått stroke. Det var när överläkaren och neurologen Elisabeth Nordquist-Brandt startade Stroke Forum i Göteborg 1995. Hennes tanke var att det största hotet mot återvunnen hälsa efter en stroke är ledan, att man blir understimulerad, har tråkigt. Därför inleddes ett samarbete med Folkuniversitetet, som kunde ställa upp med kvalificerade ledare inom konst, musik, matlagning m m.

Hur arbetar du med musikgrupperna?
- I mitt arbete med musik för Stroke Forum har jag delat upp tiden i mina grupper i två delar; den första delen lyssnar vi tillsammans på inspelad musik (det kan vara klassisk musik, jazz, visor eller pop/rock). Vad vi ska göra har jag alltid planerat, men ofta kommer någon eller några av deltagarna med en CD, som vi lyssnar på i stället. Den andra delen blir det levande musik med anekdoter och intressanta samtal. Ambitionen är att stunden ska vara intressant med sånger som klingar bekant och andra som är mindre kända. Att stunderna är viktiga bekräftas av uttalanden från deltagarna, som att "detta är veckans högtidsstund". Något av det viktigaste är att vi är en grupp människor som delar upplevelsen och att många bidrar med sina erfarenheter och historier.

Hjärtligt välkomna till en trevlig logekväll!
Med broderliga hälsningar
I Vänskap Kärlek Sanning

Willy Hermansson
Protokollsekreterare